Utbildning för personal inom hotell- och turistnäringen
För de grupper som arbetar med turism och särskilt de som arbetar med den tyska befolkningen har Göteborg Aktuell intensivkurser och konferenser inom denna genre. Kurserna tar högst en vecka, beroende på val av kurs. En konferens pågår i regel en dag. Varje kurs eller konferens ger en fullständig introduktion i ämnet och riktar sig till grupper mellan fem och femton personer.
Användning av sociala medier och forum
När tyska besökare planerar en vistelse i Göteborg, förlitar de sig mer och mer på sociala medier. De söker på Internet efter grupper som skriver om Göteborg och letar efter foton och något som visar på att resemålet är bra nog, innan de planerar sin vistelse. Ett museum, ett hotell, en attraktion eller en restaurang, som varken använder sig av sociala medier, en blogg eller behandlas positivt i ett forum förlorar upp till 20 % av kunderna. Göteborg Aktuell talar om för berörda parter, vilka strategier de skall använda för lämplig användning av sociala medier och förklarar den framtida marknadsföringen.
Vad är typisk tyskt?
Erfarenhet, utbildning och mentalitet skiljer sig från land till land, vilket krånglar till kommunikationen mellan olika nationer många gånger. På en vanlig restaurang i Tyskland väljer gästen själv sitt bord och inte som här, inväntar att någon på restaurangen skall anvisa ett bord. Det är nödvändigt att känna till detta tyska beteende och de tyska gästernas förväntningar för att undvika konflikter. Vi vill ju att de skall få en positiv bild av Göteborg och att de tyska gästerna lär känna hur vi svenskar fungerar.
Grundläggande tyska för turism
Göteborg Aktuell utbildar anställda inom hotell- och restaurang i fackspråket tyska, så att de kan välkomna de tyska gästerna på ett rätt sätt. Att ta emot gästerna med några ord på tyska hjälper till, speciellt på hotell och restauranger, för att spara tid och undvika feltolkningar.
Webbmarketing inom turism
En webbplats som riktar sig till en tysk publik måste nå målgruppen. För att kunna marknadsföra och sälja en händelse till Tyskland måste webbplatsen anpassas till den tyska marknaden. En rak översättning är ofta ingen vettig lösning. På Göteborg Aktuells konferenser förklarar vi strategierna för en meningsfull marknadsföring på nätet, detta kan också användas på marknaden inom Sverige.
Optimering av webbplatser
En webbsida som inte finns på de tre första sidorna i Google, finns i allmänhet inte alls för en Internet-användare. Någon som använder Google läser oftast inte mer än de tre första sidorna för att leta fram information. Dessutom är resultaten i Google beroende på vilket språk man använder och i vilket land man är. En webbsida måste därför vara optimerad till rätt land och rätt språk. På Göteborg Aktuells kurser förklarar vi de mekanismer som Google använder och hur man designar en webbplats så att den skall kunna hittas av Internet-användaren.