Restaurangservice, PR och boka bord
Förra året räknade man med att man hade 500 000 övernattningar av tyska besökare i Västra Götaland. En övernattning innebär också att lika många tyska gäster besökte en restaurang, varav minst 300 000 i Göteborg. Medräknat är då inte de som slinker in på ett kafé och tar sig en fika eller de som köper sig något att äta längs gatorna. Allt detta sker utan att restauranger i Göteborg når direkt ut till de tyska besökarna.
Göteborg Aktuell hjälper restauranger att direkt nå ut till denna växande grupp av besökare. Med en rätt riktad PR-verksamhet får restaurangerna gästerna till sig. Göteborg Aktuell har utbildningar i de tyska gästernas mentalitet och beteende, med kännedom om detta ökar antalet av tyska besökare i en restaurang.
Göteborg Aktuell bygger också en virtuell personlighet för restauranger, med denna PR-verksamhet lockar man inte bara den enskilde besökaren, utan också grupper som av olika skäl besöker Göteborg.
I vår rådgivning inför resor till Göteborg och vårt samarbete med den tyska pressen letar vi efter restauranger i Göteborg som kan välkomna besökare både i grupp och enskilt. Vår verksamhet som guide i Göteborg hjälper också restauranger att utvidga sin verksamhet och fånga den tyska publiken.
Många restauranger i Göteborg har aktiviteter som är som gjorda för en tysk publik. Även för dem som kommer för en weekend till Göteborg finns det något. Choklad, ost, eller ölprovning liksom en matlagningskurs är en unik upplevelse för den lilla tyska gruppen. Göteborg Aktuell inte bara organiserar sådana här evenemang utan erbjuder också en tysk tolk.
En tysk besökare tar för givet att allt som är skrivet, såsom informationsbroschyrer och matsedlar, skall vara skrivet på deras eget språk. Vår restaurangservice översätter alla slags broschyrer och matsedlar, på begäran kan vi också leverera och plasta in matsedlar.
Göteborg Aktuell erbjuder restauranger ett system för att boka bord för de tyska kunderna, som är anpassat till båda sidorna. Den tyska kunden fyller i sin bordsreservation på tyska, och den anländer till restaurangen på svenska. Restaurangen svarar på svenska och den tyska kunden får sitt svar på sitt eget språk.
Vår restaurangservice inkluderar också optimering av webbplatser för tyska besökare. Vi använder oss av sociala medier för att styrka restaurangens synbarhet på nätet. Vi bevakar bloggar som skriver om restauranger i Göteborg, deltar i forum och skriver rekommendationer som styrker restaurangen. Detta är en av de viktigaste aktiviteterna för att uppvärdera anseendet av en restaurang.