Hotellservice för tyska gäster
Tyska besökare i Göteborg stod för 300 000 hotellnätter under 2009. Konferensdeltagare, besökare till svenska mässan, representanter för företag och turister omsatte över 100 miljoner kronor förra året på hotell i Göteborg. Detta betyder att de tyska besökarna spenderade 300 000 kronor varje dag, vilket bara överträffades av våra grannar från Norge.
Med vår PR-kampanj som riktar sig direkt till den tyska kundkretsen, kan dessa belopp öka väsentligt och öppna upp för denna lukrativa marknad för alla hotell, även för dem som idag har ett fåtal tyska gäster. För att lyckas måste ett hotell veta vad den tyska gästen förväntar sig av sin hotellvistelse och hur den vill bli behandlad.
Göteborg Aktuell gör det möjligt för hotell i Göteborg att locka till sig den tyska marknaden direkt. Vi hjälper till med att marknadsföra hotell som riktar sig direkt till en tysk publik. Vi använder oss av sociala medier, skriver också i bloggar i forum och ser till att ett hotell har ett gott rykte. Vi arbetar samtidigt mot alla dåliga recensioner, skrivet av missnöjda gäster som vill sprida ett dåligt rykte.
Göteborg Aktuell hjälper hotell i Göteborg med att skapa evenemang som lockar tyska gäster som vill spendera pengar. Deltagare i mässor, konferenser, turister som exempelvis vill besöka olika julmarknader i Göteborgsområdet eller ett brudpar som vill åka på en oförglömlig bröllopsresa till Göteborg, kan vara lämpliga målgrupper.
Göteborg Aktuell erbjuder ett bokningssystem för hotell som är anpassat till de tyska gästerna. De tyska besökarna bokar ett rum på sitt eget språk och hotellet får det till sig på svenska och vice versa.
För att öppna upp ett hotell för våra tyska gäster erbjuder vi råd på olika sätt, anpassar webbplatser, översätter broschyrer och handhar en mailing-list på tyska. Allt detta så att de tyska kunderna skall känna sig välkomna till Göteborg och upptäcka staden från sin bästa sida.